Sunday, January 1, 2012

Peluang

Peluang tidak menunggu kita. Ayat ini memang ada kebenarannya. Kerana jika kita tidak merebut peluang yang ada, kita akan terlepas atau mungkin kita tidak lagi berpeluang untuk mempunyai peluang kedua, ketiga atau seterusnya. Umpama ayat yang acap kali dituturkan oleh setiap daripada kita yang berbunyi, ''kita hidup hanya sekali, jadi hargailah'' atau ''masa muda hanya sekali''..semuanya hanya SEKALI..betulkah??

Kekadang peluang yang datang selalunya memerlukan kita untuk membuat keputusan sama ada untuk mengambil peluang yang ada atau menolaknya..dan keputusan itu selalunya membuatkan kita mengenepikan peluang yang ada.

Hehehe..pelik tetapi itulah hakikat kehidupan..ada yang hanya bersikap redha(menyerah) atau pasrah(terpaksa) apabila berhadapan dengan situasi yang tidak memungkinkan kita untuk tidak merebut peluang yang terhidang di depan mata..Kerana keyakinan bahawa pasti akan ada..yang lebih baik untuk kita atau ayat yang menyedapkan diri sendiri ia bukan rezeki kita..kerana sebaik-baik perancangan itu hanya DIA yang maha mengetahui dan maha menentukan.

Idea ini dipetik apabila terlihat iklan audition Mentor di televisyen pagi tadi..umur penyertaan 18 hingga 26 tahun..erm rupanya dah terlepas peluang nak join..hehehe walaupun xda niat sebenarnya..


No comments:

Post a Comment